Každoroční podzimní dovolenou jsme plánovali strávit na Ukrajině. Pěkně cestovat offroadem, tak jak to tam jde. Divoká příroda a pěkně drsný cesty, kameny, bláto, nekonečné výjezdy a sjezdy. No, že to nepůjde bylo jasný už hodně dopředu, díky Covid 19 nebyla Ukrajina otevřena vůbec. Náhradní plán bylo Rumunsko, ale to nám zavřeli měsíc před odjezdem. Takže jsme zůstali doma. Teda rozhodli jsme se si zajezdit v ČR. Všichni víme, že u nás to není úplně jednoduché, ale jde to.
Navíc si 14dní před odjezdem zákazník koupil SWM R500RS na kterém jsem do té doby jezdil a plánoval, že na něm dovolenou pojedu. Sice stále vlastním KTM 950SER ale to je připraveno a prodej, a hlavně jsem si rychle zvykl na lehčí motorky. Naše off choutky se přesunuly do tvrdšího offu, a některé pasáže, a hlavně otáčení, zapadnutí a tak s 200kg motorkou vysilují, no už nejsem nejmladší :-D
Naštěstí mě zachránil Honza Procházka, který dováží do ČR endura AJP. Nabídl mi předváděčku AJP PR7, že si to na ni mohu užít. Já už s touto motorkou měl víkendovou zkušenost, kdy jsem na první generaci PR7 absolvoval náš prosincový 3 denní výlet. Nejelo se mi tenkrát vůbec špatně. Tak jsem s velkou radostí nabídku přijal.
Portugalského výrobce AJP, zná v ČR jen malá skupinka lidí, co se zajímají o motorky pro hobby ježdění, lehká a malá endurka s homologací pro silniční provoz. Zde hovoří cena. To PR7 Adventure tohoto výrobce, to je jiná liga, To už si rozhodně nekoupíte protože chcete levnou motorku. Stojí totiž stejně jako její dva konkurenti, a to KTM 690R a Husqvarna 701. Tento segment velkých endur, co toho v terénu zvládnou neskutečně mnoho, je pravdu hodně úzký.
AJP PR7 ma motor Italského výrobce SWM, který koupil Italskou továrnu Husqvarny, a rozjel znovu výrobu motorů 310, 510, 610 které se používaly léta v endurech Husqvarna. Tyto motory dneska používá mimo mateřské SWM taky AJP a několik dalších značek, třeba anglická CCM.
Mě zapůjčená motorka, byla včetně racing kitu od firmy DOMA, což je kit obsahující svody, výfuk, jinou řídící jednotku a jiný kryt saní. Osobně si myslím, že bez toho kitu nemá motorka vůbec smysl. Takto má okolo 62HP a to už je naprosto dostatečné v každé situaci. Motorka je s tímto kitem dostatečně živá, ale ne zákeřné a zbytečně překoňovaná. Reakce na plyn je velice svižná, lze krásně vrknout, nadlehčit přední kolo jak před dírou, tak kládou. Navíc s kitem má motorka moc krásný zvuk, což není podstatný ale potěší. Tahle motorka je fakt stavěná na tento druh cestovaní, v podstatě jsem nemusel nic na ni přidávat. Samozřejmě jsou k dispozici jak padací rámy, tak jiný kryt motoru, zadní nosič zavazadel atd. Honza mi dal k motorce sadu kol s offroad pneu, takže jsem před jízdou pouze přehodil kola. Jsou to samozřejmě 21 a 18, takže výběr pneumatik je dle libosti. Motorka už je v ceně vybavena kokpitem, kde je ukrytý navigační tablet, jsou tam světla. Již v době kdy jsem měl KTM Adventure 990, mě v terénu vadila pevná stavba kokpitu, kde se světlo neotáčí s řidítky, na Superenduru už to bylo pro mě správně. Tady to je také pevné, ale nějak rychle jsem si zvykl a nevadilo mi to.
Podvozek je u AJP překvapivě funkční. Je to zase vyšší řada od Německého SACHS a je vidět, že ambiciózní Němci rozhodně nezahálí. Možná i proto jsem viděl že BETA 2021 už je taky na SACHSU, Já podvozek neměl čas nijak nastavovat, najel jsem na něm před dovolenou tak 150km v offu, a to bez bagáže. Jen jsem ho trochu povolil, pro cesty kde jezdíme mám raději, když to pěkně žehlí. Přední zdvih 300mm a zadní 280mm, jsou nadstandard, je to více než HQ701 nebo KTM 790. Oba tlumiče jsou plně stavitelné, takže možné kombinace útlumu a komprese určitě vyhoví každému.
Model 2020 má nové přepáčko, trochu prodloužený zahnutí výfuku, aby to nepřekáželo botě. Tady bych se zastavil, protože jestli tahle motorka má nějaký slabší místo, tak je to tady. Svod je tam poměrně na ráně, a při jízdě v kamení lze jednoduše škrtnout svodem, ničemu to nevadí, ale pomačkaný svod nevypadá hezky. Lze tomu ale lehce zabránit jiným krytem motorku nebo úpravou krytu, kterou pokud na PR7 budu jezdit tak určitě udělám.
Co je tedy ale velká paráda a výhoda v porovnání s přímou konkurencí, tak to je nádrž. Její velikost a umístění. 17 litrů už umožňuje dojezd po silnici hodně přes 300km a v terénu necelých 300km, já ujel na cross gumách, v bagáží a cestou na úrovní našich patníků, cca 280km a v nádrži byl ještě 1,5litru. Umístění pod sedlem je supr, těžiště dole. Jediný co je na pevný nervy je tankování. Hrdlo má tak blby tvar, že musíte čerpat fakt pomalu, prý je na to fígl, koupit zvýšené víčko od Acerbis, ale to tady nebylo.
Já s motorkou tedy nemusel vlastně vůbec nic dělat, je relativně dobře připravena už takhle v sérii. O proti první generaci, mi přijde motor klidnější, startuje okamžitě a otáčky nekolísají, což bych připočetl dalšímu odladění mapy. Díky nádrži taky krásně umístíte podkovu, není potřeba žádný nosič, nádrž chrání aby se nedostalo zavazadlo do kola a nebo na výfuk. Takže není potřeba ani plotna, čili cokoli co by zvyšovalo váhu která je cca 147kg - taky moc pěkný údaj.
Navigační tablet je příjemné oživení, ale nejde jednoduše z motorky sundat, a tak když nahráváte trasy nebo mapy, je potřeba to dělat na motorce. Taky nemá slot na GSM kartu, takže na data jen přes hotspot na Vašem mobilu. Supr je napájení z motorky, což je největší problém všech podomácku dělaných držáků a různých tabletů. Tam ty konektory a kabely odejdou. Samozřejmě ho můžete vyměnit, třeba za Carpe Iter a pak už to nemá chybu.
Na naší cestě jeli EXC 500 a 450, PR7, KTM 790 , stará bába TTR 600 a chvilku HQ 701 a DR250.
Mé porovnání laika:
EXC je rozhodně obratnější v extrémních pasážích, lze na něm taky vézt zavazadla, je zde už riziko kolik toho podsedlovka vydrží. Fun faktor vysoký, ale odnese to zadek, pohodlí už tam není takové jako na větších motorkách. Prostupnost terénem vysoká, s větší nádrží i dojezd dostatečný, ale na týdenní dovolenou už každopádně přetáhnete servisní interval. Jestli to něčemu vadí asi ukáže až budoucnost motorky.
KTM 790 už na téhle úrovni terénu hodně neohrabaná motorka. Váha i šíře je hodně znát. Spotřeba neuvěřitelná, , stále něco nad 4l, asi nejlepší ze všech motorek, 20 litrů nádrž supr, tahle byla limitka, kde je fakt dobrý podvozek, makalo to pěkně. Neskutečně pohodlné, ale na šutrech a v kolejích hodně bojuješ. A i majitel sám uznal, že na 690 by to bylo příjemnější. Má ji taky doma a tak ví o čem mluví. Ale je to pan jezdec, který jezdil závody takže to dal, a když bylo potřeba tak jsem zatlačili.
TTR - nemá cenu popisovat, to je prostě kus starého poctivého železa, ale asi to už nikdo nebude shánět aby si to koupil...
DR250 - člověk by nevěřil jak to jede .. majitel prohlašuje mít o 10kW více, na cestovaní offem není lepší stroj
HQ701 - to je motorka stvořená na tyto cesty. Neumím se rozhodnout co je lepší. Proti AJP je to obratnější, ale není to tak stabilní, dříve to hrabe. Ajp jede jak po kolejích, má malinko delší stavbu, takže to bude asi tím. AJP má taky menší rejd, pokud to neumíš kolem nohy, musíš počítat, že to bude na 2x nebo třikrát. Na HQ je spousty doplňků které prostě "musíš" mít, na AJP celkem nic nepotřebuješ.
Sám pořád nevím co bych si vybral. I když HQ 2020 už má menší zdvihy a je tam nepotřebná elektronika. Naopak AJP 2021 bude mít zase nový podvozek, jinou řídící jednotku.. jaká bude 701 2021 netuším.
Hned jak bude 2021 AJP tak to chci zkusit. Dám vědět. Tenhle týden na PR7 mě utvrdil v tom, že když se chci pěkně svézt, nemusí to být jen z koncernu KTM.. a to je myslím do budoucna jen dobře, konkurence je zdravá.
A co je nejdůležitější - tak to je aby byla legrace