Tak jsem dospěl k názoru - že to zkusím realizovat.
Dlouho nosím v hlavě myšlenku. No snad je jich tam více, ale tahle mě fakt baví. Rád cestuji, rád cestuji offem. Baví mě ta volnost, to nemuset se řídit semafory a pravidly na silnici. Zastavit kde chci a vidět věci co ze silnice fakt neuvidíš. Však víte a asi znáte. Mám velice dobrou motorku, asi jednu z nejlepších co lze na tento druh cestovaní mít. KTM SuperEnduro je špica. Však si ji zkus někde sehnat.
Ale jak jsem psal, mám myšlenku. Zkusit to lehčeji, prostě na lehčí motorce. A na co ji chci? Ne abych dojel k Bajkalu ( i když to bych rád) ale abych zvládl týden nebo dva v Rumunsku, Ukrajině, Albánii, Bosně. Abych neřešil během té doby servis, aby uvezla mě a stan, spacák... a abych neřešil každých 100km kde vzít benzín... no prostě abych toho ohledně motorky řešil na dovolené co nejméně.
Moje nastavené parametry jsou takové:
- váha okolo 130kg
- nádrž aspoň 12-14l (dojezd 200-300km)
- servis (olej+filtr) 1000km + (enduro cestovního stylu v terénu)
- plně nastavitelný podvozek, zdvihy 280mm+
- staří - ideálně novou, se zárukou, neřešit aspoň pět let opotřebení, kabely, kontakty...
- cena - chci se vejít do 180tis.
A jak jsem zatím daleko? No zatím jsem vyloučil motorky typu KTM 690, 790, HQ 701, AJP PR7 - a přitom jsou to všechno skvělé motorky. Ale nesplňují mé parametry a to hlavně váha a cena. To už mi přijde, že na SE tolik neztrácím abych to řešil takto.
Ale něco už v oku mám, a jakmile budu mít první poznatky tak to sem napíšu.
A co by jste mi doporučili vy, máte nějakou která by mohla mé požadavky splnit?
24.10.2019
Tak jsem o krok dál. Vybíral jsem a nejblíže mým požadavkům je SWM RS 500 R. Tak se hned vrhneme jak je na tom s plněním mých parametrů.
1. Váha okolo 130kg. - suchá váha RS500R je cca 120kg ( v papírech udávají ještě méně) ale reálně zvážená s kapalinami a plnou nádrží je 129kg. Když se sundají dvě koncovky výfuku a dá laděný Arrow, tak jsem na 125kg. A mam ještě prostor ... takže tady to je OK.
2. nádrž aspoň 12-14l (dojezd 200-300km) - na motorce je nádrž 7,5l a zatím syrová nezajetá motorka v terénu si vzala 4,8l. To je samozřejmě jen první údaj, uvidíme jak to bude až ji zajedu, ale to asi taky začnu trochu víc tahat. I tak by to na nádrž mělo ujet okolo 150km, Tady u nás mi to stačí.
Ale jinak je situace taková, a první komplikace pro mě. Na netu v nabídce ISM Products je 3gallon nádrž na HQ TE510, která na tuto motorku pasuje. Tak jsem jim napsal, jenže odepsali, že ji právě přestávají vyrábět. Asi ji ještě seženu u jiných prodejců na skladě, ale kdo ví. Měl jsem v ruce a mam vyfocenou nádrž od Acerbis, která na motorku taky jde-jen Acerbis tvrdí, že na HQ nadrže nemá-tak tady ještě budu pátrat. Safari Tank nádrž má, ale asi zbytečně velkou, 20l je dost a navíc je drahá. Ale už jsem našel i další možnosti, takže dám vědět jak se povedlo vyřešit.
3. servis (olej+filtr) 1000km + (enduro cestovního stylu v terénu) - tak tady jsem našel v originál manuálu toto.
První olej 500km a pak další 2500km, 4500km atd .
Takže po 2000km, Samozřejmě, pokud lítáš po trati nebo jezdíš hard enduro, asi nebude naškodu častěji, ale v každém případě to plní co potřebuji já. Týden nebo 14dní Rumunka, Ukrajiny nebo Albošky to zvládne.
Tento bod máme OK.
4. plně nastavitelný podvozek, zdvihy 280mm+
Podvozek má SWM od japonské Kayaby.
Předek: jsou "upside-down" jednokomory, průměr 48mm. Nastavitelný vše, komprese, rebound a předpětí. KYB dělá dobré tlumiče a tady taky nešlápli vedle. Zdvih je 300mm
Zadek: Progresivní plně nastavitelný KYB se zdvihem 295mm
Tady to taky splněno na 100%. Uvidíme po zajetí ale hned od začátku nemohu říct nic špatného. A to jsem ještě nešáhl do nastavení.
5. staří - ideálně novou, se zárukou, neřešit aspoň pět let opotřebení, dráty, kontakty...
Ano koupil jsem novou :-D. A jak dlouho vydrží? Nevím. V každém případě se mé úvahy braly tímto směrem. Nepotřebuji HiTech, jsem jen hobík a kochač, spíš něco osvědčeného, co už maká delší dobu, něco jednoduchého servisně i údržbově.
6. cena - chci se vejít do 180tis.
Nová motorka stoji 169tis včetně DPH. Co za ty peníze dostaneš najdeš ZDE
Je toho celkem dost. Mám tedy ještě rezervu na nádrž.
Takže motorka už je doma, už máme spolu 100km :-D . Takže zatím jen zkoušíme, jak nám to půjde. Zatím tedy nemůžu napsat nic, protože to je fakt málo. Ledaže, motorka krásně chytá, řadit jde dobře a podvozek nezklamal.
A co se mi líbí jako bonus, aniž bych to nějak hledal. LED světla jsou fajn. Manuální dekompresor ( k automatickému) je bonus, který snad nebudu potřebovat, ale je tam. Sytič pro studené období, už se asi bude využívat častěji. Supr je naprostá shoda s HQ510, takže lze na motorku dokoupit třeba nakopávačku - o čemž uvažuji. Jinak " přístrojová deska" ukazuje celkem dost údajů a je přehledná a čitelná.
Tak a co nás teď čeká. Budu dál pracovat na nádrži, chci zjistit zdali ochrana motoru je dostatečná / kombinace hliníku a plastu z výroby / a chci na to napasovat nějaká zavazadla. Třeba tato, která si mi osvědčila na KTM SER.
Tak zatím
6.11.2019 jsem zase u kus dál. Tedy určitě co se týká ujetých km. Najet cca 650 a tak první olej.
No a taky něco málo co jsem zatím zažil :-D
Tak už jsem přestal mít ten prvotní ostych a už jezdíme normálně a všude, tak jak jsem zvyklí jezdit. Už ji není potřeba šetřit. No ono, že se to učím, tak to nejsou žádné zavodní výkony. Ale už jsem absolvoval 3x celodenní ježdění s nájezdem okolo 120km. No neumím na ni vůbec stát, s tím jako bojuji hodně, ale už jsem měl asi 2x pocit že mi to jde...a ono to půjde.
A jaký to je? Hrozná nuda :-D :-D ono to zatím všechno vyjelo a projelo. A ještě jsme nespadli. Ten motor je bezvadnej, ma sílu ale není zaludnej, proste to nerve ruce, ale na zadní to umí když se mu poručí, tak to jde.
Ale co je ještě větší bomba je, jak funguje podvozek. Prostě v Kaybě to umí. A to jsem myslel, že WP je nedosažitelný. Stále jsem nešáhl na nastavení, jsem tam kde to bylo z továrny. A tak je tam pořád prostor to přizpůsobit, jestli bude potřeba. A prý u KYB funguje nastavení v celém rozsahu kliků, což je v předu 20 a vzadu 15 na kompresi. Odskok jsem ještě nezjišťoval, nechtělo se mě tolik předklánět. Ale kouknu na to
Měl jsem strach, že to bude nepohodlný, ale není, při té třetí vyjížďce jsem se už nedržel tak křečovitě, už nebyl takový strach na jaky strom mě to pověsí.. :-D a kluci na větších motorkách toho už měli dost, vysílilo je to časté zvedání, čehož jsem byl já ušetřen. Já se jen vracel je pomoc tahat z bahna. Tak tam jsem taky spokojen.
A co je na tom blbě? Tak ta nádrž je malá, když jsem měřil spotřebu, tak jsem byl někde na 5,3l v bahně a těžším terénu a když mi došel benzín ( ano byl jsem tažen na kurtě k benzínce, neb jsem nečekal, že po rozsvícení hladového oka mi zbývá pouhých 15km jízdy) tak jsem načepoval 6,3l, takže použitelné množství je míň než je nádrž, ta by měla být přes 7l. Je to málo, takže jsem objednal 3 gal nádrž. To je cca 12 litrů, což je 2x tolik než teď a 200km dojezd mi zatím bude stačit.
A úplně hrozný je boční stojánek. Je sice hezky hliníkový, ale v bahně proste nemaká. S tím budu muset něco udělat.
Jsem zvědav co udělá motor po výměně oleje, a kolem 1000km přijdou na řadu ventily. Dám vědět.
24.11.2019
Tak a na tachometru už je něco pro 1000km. Výrobce doporučuje udělat okolo 1000km ventily. Tak jsme je udělali. Vůle naprosto v pořádku, nemuselo se nic upravovat. Což je fajn. Dobrý je, že je zatím všechno naprosto v pořádku.
A jak pokračuje úprava směrem k cestovaní?
No, zjistil jsem, že je to děsně hravá a příjemná motorka :-D a že se na ni parádně blbne. Takže zatím je SERko pěkně v suchu v teple a v blátě si užívám tuhle lehkost. Už jsem se trochu sžili, už jsem schopný jet ve stupačkách skoro všechno co chci. Vylety přes 100km naprosto v pohodě, baví mě to.
Dal jsem vyhřívané hefty DAYTONA. Prostě při celoročním ježdění jsem si na ně zvykl, a teď v zimě dle mě skoro nutnost, když na tom sedíš celý den.
Nainstaloval jsem navigační systém Carpe Iter. Komplet držák včetně dobíjení. Nové chrániče páček Cycra CRM.
Jízda za tmy je díky LED osvětlení, co tam je ve standartu, celkem zkousnutelná, ale možná světla ještě něčím malým posílím.
Za cca 3 týdny, mě čeká každoroční prosincová dvoudenní výprava, s přespáním. Takže, tam samozřejmě chci všechno vyzkoušet, ale je taky nutný už začít řešit zavazadla. Naštěstí podkova od AltRider, která se mi osvědčila na SER, suprově pásne i na SWM. A hlavně přidělaná během 5min.
Větší 12l nádrž jsem objednal v USA, tak snad dorazí každým dnem. Už se taky pracuje na zadní malé plotýnce, na malou brašnu ze základním nářadím.
Zadní pneu je už téměř sjeta, ale je pravda že Michelin Enduro Medium (Fim) je celkem nízká guma, sice parádně drží na šutrech, ale v blátě už s ní začíná být celkem legrace :-D. Zvažuji jestli začnu používat Mouse - nechce se mi vozit duše, a tady pro ježdění po ČR by to asi mohlo být řešení.
Předek ještě vydrží, ale zadek zvažuji zdali dám Motoz Enduro Euro6 a nebo Metzeler MC 360 Mid Soft, která se mi zase osvědčila na SuperEnduru.
Takže ještě trochu práce mě čeká. Už se těším na ten náš výlet, za dva dny najedeme offem cca 500km, ale v prosinci bych nečekal ani sucho ani teplo :-D
12.5.2020
Jsem se hodně dlouho odmlčel. Nebyl čas na psaní, jezdil jsem.
Co se podařilo? Dal jsem vetší nádrž. Sice motorka není tak hezká, chystám se to doladit samolepkami, ale opravdu, nějak mi na to nezbyl čas. Za zimu najeto téměř 4000km.
A jak to jezdí? Hodně příjemně. Motor je fakt silný, když se mu naloží tak jede jak drak. Ta síla tam fakt je.
Dal jsem dozadu silnější pružinu, z výroby tam je 52Nmm, což prý je kolem 80kg váhy. Já dal 57Nmm a je to paráda. Bál jsem se že to bude tvrdý, ale opak je pravdou. podvozek žehlí daleko lépe, hlavně při větších rychlostech. Tak to rozhodně doporučuji, pokud jsi těžší.
Dal jsem dozadu 49 zubů rozetu, a to je taky znát na jízdě v offu, kopce 2-3. Dal to i současný řetěz. Nebylo potřeba delší.
Spotřeba se teda v offu, řekl bych v tom zimním offu pohybuje okolo 6 litrů. Uvidíme teď jak začnou delší cesty a ubude bláto.
A jaké byly zatím problémy? V rámci reklamce vyměněn startér, musím říct, že jsem byl překvapen jak rychle, v pondělí jsem odeslal a ve středu už zase jezdil. Jestli to byly jen uhlíky nebo něco jiného nevím, dostal jsem obratem nový.
Jinak už mám 3 gumy, zatím asi nejlépe fungovala Motoz Enduro Euro 6 ke které se asi vrátím, pokud v rámci svých testů nezkusím něco jiného. Původní obutí zmizelo po prvním tisíci km, ten Michelin Enduro co tam byl, byl dobrý ale nevydrží moc. Pak jsem dal na zimu Metzeler MC360 MS ale ten šel dolu po jednom výletě, v zimě klouže, takže pak Motoz byl super vydržel okolo 2000km, a ještě by něco dal, teď jsem dal ten nedojety MC360 ale asi půjde dolů, prostě je asi na trať a ne na enduro cestovaní, šutry a kmeny klouže. Ale neubývá ani na asfaltu, v blatě taky pěkně rejpe.. no uvidím. Předek mam Terra Force zelný pruh. Jo a na obou kolech mam mousse Mefo. A spokojenost.
Na zadní blatník jsem si dal brašničku od Nilsen Ride a tam mam drobnosti jako lékárnička a nějaké nářadí, Vejde se tam i tričko když mi je vedro.
A taky před týdnem dostala nový šuplech. Myslel jsem že ho dávat nebudu, ale přece jen člověk občas nějaký ten kámen nebo kládu musí přeskočit ..
Servis dělám častěji než je 2000km v manuálu, myslím že jezdím o hodně více těžkým offem. Vychází mí jedna motohodina na 38km.
Výfuk jsem dal Arrow, celý kit dělaný na SWM. U nás servisu jsem nahráli mapu spec od výrobce pro tento výfuk. Motorka je najednou kultivovanější. Neměřil jsem co se dále změnilo, ale ve výjezdech dávám běžně za 3. Mě šlo hlavně o váhu, ale i ten projev motoru stojí za to.
Pokud jde o nějaké běžné servisní věci, tak po 4000km, kdy jsem dal druhou řetězovou sadu, jsem nemusel měnit ani ložiska v kolech ani v přepáčku. I když ložisko pod tlumičem bude asi první, co se bude měnit, to je nejméně chráněno. Jinak stylem a prostředím jízdy kde jezdím, tak na SuperEnduru jsem ložiska v kolech měnil 2x do roka. Tak když to bude podobné, budu spokojen.
Kdo má zájem se dovědět více, klidně se ozvěte, přijeďte se podívat a nebo svést.
31.7.2020
Tak na tachometru už je přes 5000km . A spokojených km. Motorka zraje jak víno :-D a mě se na ní jezdí líp a líp. Mimo jednodenního ježdění máme za sebou už 3 více denní výlety s plnou polní. To mě baví nejvíce, zabalit se a ujet 250km offem, zakempovat a ráno pokračovat. Pokud jedeme offem jsem spokojený, podvozek je fakt boží, je to pohodlné a užívám si to, silnice už je nutné zlo, i díky převodu a obutí. Z 49zubů rozety jsem včera dal zpět 46 zubů, abych zjistil co mi bude vyhovovat více. Spotřeba se pohybuje mezi 5-6litry a myslím si že na mousse a jezděnému terénu je to v pohodě.
Nyní jsem vyměnil destičky, jelikož jsou tam brzdy Brembo, byly tam i destičky Brembo, což mě nenapadlo, čekal jsem nějakou levnější značku, ale najeli cca 5000km. Dal jsem mé oblíbené EBC a uvidím, když tak se vrátím k Brembo.
Je velké sucho, takže se práší tak jsem dokoupil další filtry a měním je dle potřeby, ale jeden víkend a vyprání filtru.
Jinak musím říct, že jak jsem byl rozpačitý z nové barevné kombinace nových SWM tak naživo se mi moc líbí, První majitelé už je krotí, jsou tam drobná vylepšení, ale základ zůstává stejný. Takže už se vesele prodávají.
Tak je podzim 2020 a v podstatě rok co jsem strávil s SWM. Nyní už má motorka nového majitele, splnila účel, a je potřeba zkusit a porovnat něco dalšího.
Závěr: SWM mě opravdu mile překvapilo. Pokud nehledáte opravdu zavodní stroj, ale dostatečně odolné, jednoduché a pohodlné enduro, pro ježdění po lese a občas na trati, tak těžko najdete něco lepšího za podobné peníze. Skvělý podvozek, spolehlivý motor, fungující brzdy dobré ráfky. Motor je vyrovnaný a silný, není zákeřný. Jestli má tato motorka nějakou slabší stránku, tak je to váha. která je prostě vyšší než u stejných kubatur závodních strojů. Ale myslím že to je daň za odolnost a životnost. Mě se na motorce jezdilo dost fajn a těším se až zkusím ze stejným motorem AJP.